NYHETER OM BILAR | CARUP.SE

 Hansjörg von Gemmingen kör aldrig sin Tesla i en hastighet högre än 120 km/h. På motorvägar ligger han oftast i 100 km/h och tar pauser var 100:e km. Att köra långsammare är smart eftersom det sparar på elbilens batteri och energi.

 Det österrikiska företaget Aviloo har analyserat begagnade elbilsbatterier och har upptäckt att snabbladdning åldrar batteriet med ungefär 17 procent i genomsnitt. Därför bör du undvika det så mycket det går. Samtidigt ska det sägas att andra studier har visat motsatsen och hur mycket snabbladdningen faktiskt påverkar elbilars batterier är omdiskuterat.

 De flesta elbilarna har en funktion som gör att du inte kan ladda ur ditt batteri helt och hållet, men bara att ligga under 20 procent kan förkorta dess livslängd.

 Elbilars batterier fungerar bäst i temperaturer runt 15 till 25 grader Celsius. Därför bör du ha din elbil parkerad i skuggan på sommaren och i ett garage på vintern.

 Även om elbilar är i stort sett underhållsfria kan det alltid vara bra att åka in till en verkstad för att kontrollera dem. Experterna kan då titta på hur bromsarna ser ut. Annars sker de flesta mjukvaruuuppdateringarna digitalt.

 I dag finns det i stort sett enbart två olika typer av batterier som elbilar är utrustade med. LFP- och NMC-batterier. LFP-batteriet är billigare och mer robust, men har i snitt en lägre energitäthet. De finns bland annat i Tesla Model Y och Volvo EX30. Enligt Ford och Tesla bör du ladda ditt LFP-batteri till 100 procent minst en gång i veckan, vilket skiljer sig från NMC-batterier där du ska undvika att ladda mer än 80 procent. Detta är dock något som är omdiskuterat och andra studier har visat motsatsen när det kommer till LFP-rekommendationerna.

 Använd inte ditt batteri till att lagra energi. Om du har solceller på ditt tak går det att lagra överskottsenergi i elbilen, men nackdelen är att den dubbelriktade laddningen minskar batteriets livslängd.

 Ford är ett av de bilmärken som drabbats av flest återkallelser och har sagt att man jobbar hårt för att förbättra kvaliteten. Men nu är det ändå dags igen Företaget återkallar av 90 000 bilar med EcoBoost V6-motorer i storlekarna 2,7 och 3,0-liter och av årsmodellerna 2021 och 2022, skriver Ford Authority.

 Motorerna har problem med insugsventilerna som plötsligt kan spricka. Det innebär att godset hamnar i cylindern, vanligen med ett katastrofalt motorhaveri som följd. Motorerna har bland annat använts i Ford Bronco, Explorer, Edge, F-150, Lincoln Aviator och Lincoln Nautilus.

 Ford kommer nu att inspektera alla bilar för att se hur statusen är och göra ett högvarvstest. Motorer som inte klarar testet kommer att bytas ut, något som kan bli mycket dyrbart för Ford. Det är bara en dryg månad sedan Toyota tvingades återkalla 102 000 bilar för motorbyten.

 Saab EV-1 var så långt före sin tid att den fick vara med i ”Tillbaka till Framtiden” med Michael J Fox. Snart 30 år efter lanseringen är EV-1 toppmodern med kolfiber, solceller och en sensationell design. Här är historien om Saabs bortglömda sportbil.

 I mitten av 1980-talet stod Saab på höjden av sin glans. 900-modellen sålde fortfarande väldigt bra och hade lanserats i cabrioletversion. Saab 9000 gjorde succé när den visades. Självförtroendet var på topp och i maj 1985 visade Saab en sensationell sportbil i konceptuell form på Los Angeles Auto Show.

 Saab EV-1 togs fram av en liten projektgrupp, och arbetet tog bara sex månader från ritning till färdig bil. Designen var framtagen av Saabs designchef Björn Envall. Den futuristiska bilen hade ett glastak, något som är högsta mode idag. Även i övrigt var bilen långt före sin tid. På glastaket fanns 66 solceller som kunde driva fläktar i bilen när den var parkerad. Vissa delar av bilen tillverkades av kolfiber, ett material som var oerhört exklusivt 1985. Bilen har en slående likhet med Tesla Model 3 och Y, världens mest framgångsrika bilmodeller idag.

 Bilen byggdes på uppdrag av Saab av det svenska bilbyggargeniet Leif Mellberg, på bara tre månader. Den har en extremt hög finish och full krocksäkerhet. Mekaniken baserades på en Saab 900 Turbo 16, men turbomotorn var trimmad till 285 hästkrafter. Kompressionen reducerades till 7,2:1 för att kunna öka det maximala laddtrycket till 1,1 bar. Det innebar att bilen klarade 0-100 km/h på endast 5,7 sekunder, vilket var fullt i klass med dåtidens snabbaste sportbilar.

 Inredningen var också toppmodern och hade stolar som kommer från Chevrolet Corvette klädda i buffelskinn. Bältessträckare var en säkerhetsfiness som inte ens fanns hos produktionsbilarna. Instrumenteringen hade en ny finess kallad Black Panel, lånad från flyget. Det innebar att allt kunde släckas ner i mörker utom hastighetsmätaren.

 Än idag känns formen modern, och 1989 var den så sensationell att bilen fick vara med i filmen ”Tillbaka till Framtiden II” med Michael J Fox. När Marty McFly tar sig till 2015 med en DeLorean så står en Saab EV-1 parkerad på gatan. Med tanke på att bilen byggdes 1985 var den minst 30 år före sin tid. Den som vill ta en tur till framtiden kan idag beskåda Saab EV-1 på Saab Museum i Trollhättan.

 Allra första recensionen av Volvos nya flaggskepp EX90 har nu publicerats. Volvo bjöd journalister från hela världen till lyxiga Newport Beach i Kalifornien. Men bilen var inte helt klar, enligt första provkörningen.

 Volvo har bjudit både svenska och utländska journalister till fashionabla badorten Newport Beach i Kalifornien. Till skillnad från de flesta andra tidningar deklarerar amerikanska tekniksajten Ars Technica tydligt och transparent längst upp i artikeln att Volvo har betalat för deras resa. ”Volvo tillhandahöll flyg från Washington till Orange County och boende så att Ars kunde köra EX90”, uppger tidningen. Testet togs dock ner efter knappt ett dygn då medier skrivit på ett avtal om att ännu inte publicera det. Så troligen hade Ars Technica varit lite snabba i vändningarna, men det kan läsas i sin helhet via Google.

 Volvo EX90 är företagets dyraste bil någonsin med ett startpris på 997 000 kronor. Det handlar om en helt elektrisk bil som går att få med sex eller sju sittplatser. Den fyrhjulsdrivna versionen har 408 hästkrafter eller 517 hästkrafter i Performance-version. Designen påminner starkt om gamla XC90, åtminstone i profil. En Lidarsensor på taket för tankarna till en Londontaxi, enligt Ars Technica som ändå gillade de proportionerliga formerna.

Audi

 – De adaptiva luftfjädrarna gjorde mycket för att dölja denna SUV:s avsevärda tjänstevikt. Och åkkvaliteten var särskilt bra, särskilt vid motorvägshastigheter. Nackdelen var att karosskontroll över låghastighetshinder som gropar, vägbyggnadsplåtar och så vidare inte var så bra. Rörelser från sida till sida skulle kunna kontrolleras bättre för att stoppa sätesstöden från att utföra slag på dina njurar, skriver Ars Technica.

 – Den första biten av gaspådraget ger mycket vridmoment till hjulen, och om du har passagerare med på resan kommer deras bakhuvud att lära känna nackstöden ganska intimt.

 Det märks dock att bilen inte är helt färdig. Den kommer utan 10 funktioner till de första köparna efter stora problem med IT-utvecklingen, och det är inte den färdiga bilen som testades i Kalifornien.

 – Som det tyvärr blivit alltför vanligt vid första körningar är de EX90 vi testade inte riktigt slutprodukten. Det är ett mycket avancerat fordon, med de senaste och mest kraftfulla bildatorerna från Nvidia och Qualcomm som styr allt från fordonssäkerhet till infotainment, uppger Ars Technica.

 Bland annat har Volvo stängt av Apple Car Play, lidar och flera förarassistanssystem. Bilen klarar inte heller dubbelriktad laddning i dagsläget. Men tyvärr hade Ars Technica dessutom fått ett måndagsexemplar av EX90 där bilens datorer strulade, trots inaktiverade funktioner.

 – Medan vissa funktioner saknades i EX90, fungerade andra helt enkelt inte korrekt, åtminstone inte på vår testbil. Volvo har gått över till en telefonnyckel för EX90, som använder ultrabredband (som Apples AirTags) för att upptäcka närheten till sin ägare (det finns också ett NFC-kort som backup). Tyvärr hade vår EX90 problem med att upptäcka närvaron av telefonen och vägrade vid ett tillfälle att starta, vilket krävde att en tekniker bröt ut en bärbar dator för att ge den instruktioner, skriver Ars Technica.

 De rapporterar också om ”gremlins” i elektroniken när det gäller körassistenten, de kapacitiva sensorerna på ratten och vid ett tillfälle tror de att luftfjädringen fick bilen att doppa nosen vid ett trafikljus. Men kanske handlade det om ett måndagsexemplar, då andra journalister verkade ha fått testbilar som fungerade bättre.

 Ska man tro Ars Technica blir Polestar 3 den kanske värsta konkurrenten till Volvo EX90. Båda bilarna bygger på samma tekniska plattform som kallas SPA2. Den tredje sätesraden är dock väldigt trång. Den som inte behöver sju platser bör överväga Polestar 3, som är mycket roligare att köra och åtskilligt billigare, enligt den som provkörde.

 Trots sänkt ränta – svenska nybilsregistreringen kollapsade i augusti. Marknaden föll ihop med 20 procent. Elbilarna föll ännu mer: Minus 31 procent. Storsäljaren VW ID.4 tappade 73 procent.

 Nybilsmarknaden visar ett oroväckande ras i augusti och nu är det tufft för många i den svenska bilbranschen. Bara 19 036 nya bilar registrerades, ett ras med 20 procent. Elbilarna hade det ännu motigare och var tredje ny elbil försvann jämfört med förra året.

 Trots sänkt ränta och priskrig på elbilar har rusningen till bilhallarna uteblivit. Och nu är bidrag från regeringen avgörande om man ska tro branschorganisationen Mobility Sweden.

 – Nedgången för samtliga fordonsslag har negativ påverkan på flottans förnyelse och gör det svårare att nå klimatmålen. Regeringens budget blir avgörande för att vända trenden, säger Sofia Linder, chefsekonom hos Mobility Sweden.

 Den överlägset mest nyregistrerade nybilen blev Tesla Model Y, som var dubbelt så populär som tvåan Volvo XC60. Båda modellerna tappade dock mot förra året. En av få vinnare är nya trean Volvo V60 som ökade med 29 procent. Tidigare bästsäljaren Volkswagen ID.4 tappade 73 procent i augusti.

 Enligt uppgifter förlorar Ford 340 000 kronor på varje producerad elbil. För att hänga med i den internationella utvecklingen och konkurrensen måste den trenden räddas och då tror företagsledningen att australiensaren Willing är rätt man.

 Han har levt nästan hela sitt liv inom koncernen. Todd Willing läste industriell design i Melbourne och gjorde sin praktik hos Ford. Efter examen fick han arbete 2003 och har varit en trogen medarbetare sedan dess.

 Han har varit designchef på flera internationella marknader. Men även designat framgångsrika modeller som Mondeo 2007, Fiesta 2009 och Focus 2010, innan han gav sig i kast med sitt stora mästerverk.

Previous Post Next Post

Contact Form